Lättläst information om registrering i Artrosregistret
Vi samlar fakta om många patienter.
Då kan vi göra vården bättre.
När man har artros har man ont i lederna.
Många vårdenheten ger behandling mot artros.
Då tränar patienter så de får mindre ont.
Vi samlar in uppgifter om patienter och behandling.
Vi samlar dem i ett register som heter Artrosregistret.
Uppgifterna handlar om hur patienterna mår
och hur ont de har i lederna.
Uppgifter handlar också om hur bra behandlingen hjälpte.
Fortsätter patienterna träna efter behandlingen?
Vi kan jämföra behandlingen på olika enheter.
Vi kan se var det fungerar bäst.
Vi vill att behandlingen ska bli så bra som möjligt.
Vi vill att alla patienter ska få den bästa hjälpen mot artros.
Vi vill samla uppgifter om dig
Det är bra om det finns fakta om många patienter i registret.
Då kan vi vara mer säkra på att det vi kommer fram till är rätt.
Vi vill gärna samla uppgifter om din vård i registret.
Det förändrar inte den vård du får.
Men uppgifterna bidrar till att vården kan bli bättre i framtiden.
Det har många patienter stor nytta av.
Det är frivilligt att vara med i registret.
Om du inte vill vara med ska du säga till personalen.
Vi måste följa lagarna
När vi samlar in uppgifter till registret måste vi följa lagarna.
Lagarna heter dataskyddsförordningen och patientdatalagen.
Vi får samla uppgifter till registret för att det är bra för sjukvården och samhället.
Detta har vi uppgifterna till
- Vi tar reda på vad vi behöver göra bättre.
- Statistik. Till exempel kan vi se hur många patienter som blev mycket bättre av behandlingen.
- Forskning.
Uppgifterna om dig är hemliga
Det finns lagar som säger att uppgifterna i registret är hemliga.
Bara personer som har tillstånd får se dem.
De som ger dig vård får se dem, till exempel sjuksköterskor och läkare.
Vissa personer som arbetar med registret kan också få se dem.
När man gör statistik lägger man ihop uppgifter om många patienter.
Det går inte att se vilka människor statistiken handlar om.
När uppgifter i registret inte längre behövs tas de bort.
Vi förvarar uppgifterna säkert
Vi skyddar uppgifterna så att inte obehöriga kan komma åt dem.
Vi använder flera tekniska sätt att skydda uppgifterna.
Dina rättigheter
- Du har rätt att slippa att uppgifter om dig samlas in till registret.
- Om du vill att någon uppgift tas bort, så tar vi bort den.
- Du har rätt att få veta vad som står om dig i registret.
- Om något som står om dig är fel kan du få det rättat.
- Om någon uppgift om dig fattas kan vi lägga till den.
- Du har rätt att få veta vilken vårdpersonal som har kunnat läsa uppgifter om dig.
- Om de som har hand om uppgifterna bryter mot lagarna kan du klaga på det. Då ska felen rättas.
- I vissa fall kan du få skadestånd, alltså pengar som ersättning.
Så får du veta mer
Här kan du läsa mer om registreringen i Artrosregistret.
Vill du prata med någon om Artrosregistret?
Du kan skriva brev eller ringa eller maila.
Skicka brev till: Artrosregistret, Registercentrum Västra Götaland,Regionens Hus, 405 44 Göteborg
Maila till: artrosregistret@registercentrum.se
Den som ansvarar för att vi följer lagen
är Regionstyrelsen för Västra Götalandsregionen.
Där finns en person som kallas dataskyddsombud.
Dataskyddsombudet ser till att lagen följs.
Vill du kontakta dataskyddsombudet?
Maila till: koncernkontoret.dso@vgregion.se
För patienter
